Od stolu

nejnovější informace a zajímavosti z první ruky

Novinky Ostatní Věda & technika Zajímavosti Ze světa

Nejdelší lodě, jaké kdy lidé postavili

Mnoho lodí bylo postaveno v průběhu věků, včetně ropných tankerů, osobních lodí, kontejnerových lodí a dalších luxusních lodí (jako Titanic). Mezi nimi byly nejdelší lodě, které mimo jiné zahrnovaly Seawise Giant, Batillus, Esso Atlantic Esso Pacific, Barzan, Pioneering Spirit a Queen Mary. Tyto lodě mají velkou historii a pomohly při dosahování pokroku v lodním průmyslu. Dlouhé lodě se potýkaly s problémy, jako bylo příliš dlouhé zastavení při vysoké rychlosti a také byly potřeba velké finanční prostředky na jejich údržbu. Přesto pomáhali řídit ekonomiky své doby.

Mořský Obr

Loď Seawise Giant byl ropný tanker, který byl 1504,1 stop dlouhý a 226 stop široký. Byla dvakrát delší než slavná loď Titanic a měla nákladní kapacitu jen asi 564 763 tun. Loď Seawise Giant cestovala mezi Blízkým východem a Spojenými státy. Svůj osud potkal v íránsko-irácké válce v roce 1988, kdy byl bombardován a největší loď, která kdy byla postavena, se potopila na dno moře. Na konci války však vrak lodi koupila norská firma, která jej opravila a přejmenovala na ‚Happy Giant‘. V době, kdy byl Seawise Giant rozbit na kusy, získal tři další jména: ‚Jahre Viking’s, ‚Knock Nevis‘ a ‚Mont.‘ Bylo také nepohodlné si ji ponechat, protože se stala obtížnou plavbou a na trhu s ropou došlo k mnoha změnám.

Třída Batillus (4 Lodě)

Loď Batillus byla vyrobena v době, kdy svět potřeboval spíše transportní médium pro ropu než záviset na upevnění potrubí z jednoho bodu do druhého. Byl to ropný tanker, který byl 1359,0 stop dlouhý a měl nosnost 553 662 nosností. Mělo rychlost 16,7 uzlů a bylo v něm postaveno 40 tanků. Batillus přepravoval ropu mezi Perským zálivem a severní Evropou, přičemž každý rok uskutečnil celkem 30 plaveb. Mezi lety 1977 a 1980 se však kurzy snížily na přibližně 4 ročně v důsledku deprese na trhu s ropou. Batillus provedla svůj poslední běh v roce 1983, poté byla prodána za méně než 8 milionů USD a sešrotována na Tchaj-wanu v roce 1985.

Esso Atlantik A Esso Pacifik

Esso Atlantic a Esso Pacific byly ropné tankery stejně jako lodě Batillus a Seawise Giant. Byl dlouhý 1333,9 stop a při naložení na plnou kapacitu vážil asi 508 628 tun. Vlastnila je Esso International Shipping Company na Bahamách a později byly v roce 2002 rozděleny.

Barzan

Barzan je kontejnerová loď o délce 1312 stop. Byl postaven Hyundai Samho, dokončen v roce 2015 a v současné době je v provozu. Barzan má hmotnost 199 714 tun, což je pouze třetina hmotnosti lodí Batillus a Seawise Giant. Je známý svou šetrností k životnímu prostředí, protože má velmi nízké emise uhlíku. Barzan plavby mezi Asií a Evropou, většinou kolem severní, střední a jižní Číny.

Průkopnický Duch

Pioneering Spirit je jeřábová loď, která byla postavena v loděnicích DSME v Koreji. Je dlouhý 1253 stop a jsou na něm postavené další dva čluny, které se nazývají Železná lady a Čmelák. Loď se zabývá pobřežními operacemi, které zahrnují doplňování výtahových systémů, odstraňování horních stran a obkročujících plošin. Tato loď je inspirací Pietera Schelte Heeremy, který byl průkopníkem zvedání těžkých břemen